dinsdag 1 maart 2016

Relevantie van aanbod in het basisonderwijs

Relevantie van aanbod in het basisonderwijs

 Bij het begin van dit keuzevak was ik er van overtuigd dat het thema 'oorlog' enkel een thema is voor eind 2de graad en derde graad. Naarmate het keuzevak vorderde ben ik van mening veranderd en vind ik dat het thema 'oorlog' van kleinsaf gegeven kan worden. Mijn mening veranderde bij het zien van de boeken waarin de oorlogen op maat van kinderen worden uitgelegd en omschreven. Aan de hand van boeken werken is één manier maar de didactische werkvormen zoals de kijkkast, dramatiseren, wandelingen ... zijn enorm leuke activiteiten die voor iedere leeftijd van toepassing kunnen zijn. 

Ook zijn oorlogen niet weg te denken uit de wereld waarin we leven. Het zou ideaal zijn moest er nooit nog oorlog zijn. Ik denk dat het belangrijk is om met de leerlingen stil te staan dat oorlog niet weg te denken is. De oorlogen die gebeurd zijn, zijn geschiedenis en geschiedenis behoort bij de eindtermen. Ook kan de link naar de oorlogen van vandaag gemaakt worden. Leerlingen hebben vragen of de dingen die ze zien gebeuren op tv hier kunnen gebeuren..?

Dus ik vind het wel belangrijk om het in de klas te hebben over oorlog zolang het maar op maat van de leerlingen is.

Op onderstaande link kan je een aantal projecten/ideetjes vinden over WO I die je kan gebruiken in de klas (zelfs de doelen en eindtermen staan bij het eerste project op gelijst). 

http://www.wo1.be/nl/netwerk/educatie1/basisonderwijs


Geen opmerkingen:

Een reactie posten