Voor het uitwerken van de ideeënmap met vijf lessen werk ik samen met Ellen en Jens. Vandaag zijn we voor het eerst samengekomen om te brainstormen en de lessen inhoudelijk uit te werken/ te stofferen. Graag zouden we onze vijf lessen willen uitwerken voor de 2de graad.
We hebben als hoofdthema: 'Wereldoorlog II'. Hierbij vertrekken we vanuit een soort 'schatkaart' dat gemaakt is door een joods jongen/meisje (9 à 10 jaar) dat leefde in de Tweede Wereldoorlog. Deze map wordt gevonden door de leerkrachten op school achter een verborgen wand. Aan de hand van de kaart gaan de leerlingen opzoek naar de 'schat' want deze ligt in de omgeving van de school begraven. De schat blijkt dan een doosje te zijn met allemaal brieven, foto's, ... in. De brieven zijn dagboekfragmenten geschreven door een jongen/meisje uit de tijd van WO II.
Onze eerste les zal de zoektocht naar het doosje zelf inhouden. Als de leerlingen het doosje hebben gevonden moeten ze, met behulp van de leerkracht, situeren in welke tijd en ruimte het verhaal zich afspeelt. Tijdens deze les worden de leerlingen warm gemaakt om mee op avontuur te gaan met ons personage. Ze krijgen algemene informatie over WO II. De zoektocht zelf is de hoofdactiviteit van deze les.
Tijdens les twee wordt het eerste dagboekfragment/brief van ons personage voorgelezen. Ons personage stelt zichzelf, zijn familie, zijn leven voor. We willen vooral verder ingaan op de joden haat. Om op niveau van de leerlingen te blijven, willen we de jodenhaat uitleggen a.d.h.v. pesten. De joden worden gepest en zijn niet welkom. Voor deze les zoeken we nog een actieve werkvorm.
Les drie zal gaan over een brief van een andere joodse familie waar instaat dat ze moeten vluchten, onderduiken. Ons personage schrijft dan wat hij/zij daar van weet en hoe dat in zijn werk gaat. Hier wilden we graag de opdracht doen met de voorwerpen. Je moet vluchten, wat neem je mee? We stallen dan een aantal voorwerpen van die tijd uit en geven als opdracht dat de leerlingen klassikaal drie voorwerpen moeten kiezen om mee te nemen. De leerlingen moeten discussiëren, verantwoorden waarom ze voor een bepaalt voorwerp kiezen. De leerlingen krijgen bij deze les een opdracht mee tegen de volgende les.
Onze vierde les zal weer starten met een brief uit het gevonden doosje. De leerlingen gaan zelf een soort kijkkast maken aan de hand van voorwerpen die ze moesten meebrengen. Deze les is voorlopig het minst uitgewerkt. We baseren ons vooral op het boek 'Kobes kijkkast'.
De laatste les sluiten we af met een tijdcapsule. De leerlingen gaan zelf een brief schrijven die ze gaan begraven, net zoals ons personage heeft gedaan.
Als voorwerp willen we een blikkendoosje met daar allemaal brieven, foto's, Jodenster, tekening, potlood ... in. Dit zal de rode draad van onze vijf lessen worden. Deze zullen morgen en overmorgen nog verder uitgewerkt worden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten